Tuesday 11 December 2012

Kongsi Ilmu

Latihan untuk kanak-kanak...
Froebel telah mencipta berbagai-bagai latihhan bagi setiap peringkat, umpamanya sebelum kanak-kanak meninggalkan buaian , dia telah diajar latihan menggengam dan memegang. Froebel memberi nama alat-alat geometri yang menjadi bahan mainan kanak-kanak yang diciptanya sebagai gifts dan pekerjaan occupaition. Hadiah pertama iaitu bola daripada bulu yang berwarna digunakan oleh para ibu bukan sahaja untuk memperkembangkan aspek fizikal kanak-kanak malah juga untuk menguatkan otak dan semangat kanak-kanak.
Apabila kanak-kanak berusia 5 tahun, mereka sudah bersedia untuk mengikuti latihan-latihan yang lebih komplikated. Hadiah ketiga, keempat, kelima dan seterusnya merupakan permainan berbentuk kiub atau blok-blok di mana pada peringkat ini kanak-kanak bersedia untuk mempelajari sesuatu seperti membina objek.
Selepas kanak-kanak boleh menguasai latihan dalam blok, mereka diperkenalkan pula dengan pendidikan seterusnyya yang dianggap sebagai pekerjaan. Latihan dalam peringkat ini berkaitan dengan tenunan, mencucuk manik, menjahit dan stick-laying exercise. Pada peringkat ini, kanak-kanak diajar untuk mencipta sendiri bentuk-bentuk yang dikehendaki. Matlamat pendidikan pada peringkat ini juga untuk memperkembangkan aspek fizikal, kognitif dan sosial kanak-kanak.

2 comments: